Selvevaluering på Skals Efterskole
Evaluering på Skals Efterskole skal være en naturlig og til stadighed løbende proces, som har til formål at videreudvikle og forbedre skolen på alle områder
I efteråret 2024 gennemførte bestyrelsen en intern evaluering af skolens indhold og præsentation for omverdenen. Fokus var på hvor udviklingen af skolen passede til elever og forældres forventninger og krav i dag, samt om vi i tilstrækkelig grad får signaleret vores indhold og væredier til omverdenen. Tidligere elev interview og evalueringer med eleverne dannede grundlag for debatten.
I evalueringen tog sit afsæt følgende punkter:
Nogle elever synes der er lange dage og megen undervisning
Nogle havde forventet en endnu tættere relation mellem elever og lærere
Rejserne fylder meget i valget
Den internationale profil fylder i valget
Eleverne, både de på besøg, og dem der ender som elever kan blive bange for at de boglige krav er for høje
Synlighed generelt
Klart mest typiske bemærkning fra "tvivlere" på besøg: "Måske vil jeg hellere på idrætsefterskole", og er vi synlige nok i, at man også på Skals Efterskole kan have idræt på skemaet alle hverdage?
Billedet af efterskolelandskabet tyder i retning af, at linjer og det fysisk/kreative fylder mere i mange unges valg end det boglige - hvor stiller det Skals Efterskole?
Eleverne tilvælger et seriøst bogligt tilbud.
Elevfrafald - hvad skyldes det og hvordan kan vi mindske det?
Konklusionen var at vi altid skal styrke og udvikle relationsarbejdet på skolen - både i undervisning, k-lærerfunktion og gennem vores trivselslærere.
Eleverne er generelt glade for både den faglighed og vores internationale profil.
Vi tror på at en udvidelse af vores linjefagsfokus vil være med til at styrke vores profil i fremtiden.
2022
Bestyrelsen valgte i 2022 at lave en større undersøgelse af sammenhængen mellem værdigrundlag, hjemmeside og elevernes oplevelse af opholdet. For at sikre et blik udefra fik vi en sociologistuderende til at lave interview med eleverne og på den baggrund udarbejde en statusrapport.
Arbejdet blev fremlagt for bestyrelsen og medarbejderne har også set og diskuteret rapporten.
Der var generelt meget stor tilfredshed med efterskolelivet. Der var særligt fire fokusområder der blev belyst:
- Det sociale liv blandt eleverne
- Relationen til personale
- Den boglige profil
- Den internationale profil
Eleverne gav generelt udtryk for en stor grad af trivsel, og at de havde det godt med hinanden.
Relationen til personalet var også god, men der var hos nogle elever en usikkerhed på, om de måtte gå til andre end deres kontaktlærer med problemer, hvis de følte, at det ikke var kontaktlæreren, der var bedst for dem at snakke med. I takt med et stigende antal unge med personlige udfordringer hos os som i det resterende samfund, skal vi hele tiden sørge for at holde os opdaterede og udvikle os som personale for bedst muligt at kunne hjælpe eleverne Men vi skal også være gode til at gøre det mere klart, hvad vi kan hjælpe med. og hvad der kræver professionel hjælp udefra. Disse spørgsmål arbejder vi videre med i personalegruppen.
Eleverne er generelt tilfredse med den boglige profil. Den fylder meget i deres valg af skolen, og vi arbejder i disse år med at styrke kulturen i forhold til løbende evaluering af den faglige undervisning for at sikre, at alle føler sig udfordret og udvikler sig.
Den internationale profil fylder meget for eleverne. De er glade for både at have et internationalt fokus på skolen og for at komme ud i verden og være en del at kulturmødet med andre unge. For nogle elever er der dog en endnu større forventning til en international hverdag. Herunder til hvor meget engelsk der bliver talt i hverdagen. Med afsæt i rapporten har vi i december afholdt en fælles temadag med bestyrelse og medarbejdere for at gøre os mere bevidste om, hvad der definerer os som en efterskole med en international profil. Formålet var både at udvikle indholdet og selv blive mere afklarede og præcise i forhold til vores profil for på den måde også at kunne være mere præcise i vores kommunikation til eleverne om, hvad de kan forvente.
Skals Efterskole – december 2022






